Deze Spaanse gerechten zijn lekker én gezond

Alle Spaanse gerechten zijn natuurlijk heerlijk, daar is geen twijfel over mogelijk. Maar of ze nou allemaal zo gezond zijn, dat is nog maar de vraag. Gefrituurde churros en inktvisringen zijn natuurlijk caloriebommen. Gelukkig zijn er in de Spaanse keuken genoeg gerechten die heerlijk én goed voor je zijn. In deze blog lees je enkele voorbeelden.

Tortilla 

De Spaanse versie van een tortilla bestaat hoofdzakelijk uit eieren en aardappels. Hiervan wordt een soort dikke omelet gebakken die men meestal in punten serveert. Je kan naar wens allerlei smaakmakers aan de tortilla toevoegen, zoals paprika, ui of spinazie. Echt authentiek Spaanse chorizo is ook een optie, maar als je een gezonde versie wil nuttigen, kan je deze vette worst misschien beter overslaan. Ook zijn er mensen die room of creme fraiche door het ei klutsen, maar als je op je calorieën let kan het ook prima zonder!

Espinacas con Garbanzos

De naam van dit gerecht betekent “spinazie en kikkererwten”. Hierbij kan je naar smaak kruiden zoals paprika- en knoflookpoeder toevoegen. Laat de eenvoud van dit gerecht je niet misleiden: dit gerecht is heerlijk! Er zitten niet alleen weinig caloriën in, het zit ook nog eens bomvol goede voedingswaarde. Zo zit er veel proteïne in kikkererwten en spinazie staat natuurlijk bekend om het hoge ijzergehalte.

Pasta met tonijn 

Niet iedereen is een fan van tonijn, maar in combinatie met de juiste smaakmakers kan je er een heerlijk gerecht van maken. Tonijn is niet alleen laag in calorieën, maar er zitten dus ook veel eiwitten in. Naast pasta en tonijn heb je voor dit gerecht olijven, tomatensaus, uien en knoflook nodig. Je kan er zelfs voor kiezen om een extra umami kick aan dit gerecht te geven door wat fijngehakte ansjovis toe te voegen. Is het cheat day? Dan kan je je pasta bestrooien met extra veel Spaanse Manchego kaas. 

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.